Epic Space Battle

Epic Space Battle

tirsdag 27. januar 2015

Ut med Solo, inn med Dash

Etter noen grusomme tap med Han Solo, tenkte jeg at det var på tide å teste ut Dash litt skikkelig.
Vi satt opp styrkene i hvert vårt hjørne
Outland Oslo holder åpent på søndager og jeg skulle en tur inn til Oslo, så det var særdeles hyggelig at Cornelius Lindemark var hypp på en match. Jeg bestemmte meg for fortsatt å ha et stort skip med tårn for å se om det er noe jeg kan få til å fungere, backet opp av tre A-Winger.

Jeg spilte med Dash Rendar (36), Outrider Title (5), HLC (7), Engine Upgrade (4), PTL (3) støttet av tre stykk Prototype Piloter med Chardaan Refit (3 x (17-2)). Tanken med denne forandringen av listen fra turneringen dagen før (som du kan lese om her), var å få litt mer offensiv pønsj. A-Wingene skulle holde stand og jgøre litt skade her og der, mens Outrideren skulle fly i utkanten og skyte med sin HLC.

søndag 25. januar 2015

En dårlig dag på jobb for Han Solo

Som nevnt tidligere var det en flott turnering på Outland 24.01, arrangert av Jonas Lepsøy. Det endte med 20 deltakere, noe som gjør det til den største X-Wing-turneringen så langt arrangert i Norge. Miljøet er sannelig i vekst. Håper det kommer like mange spillere på fremtidige turneringer!

Det var veldig hyggelig å møte mange nye spillere, det var også stor variasjon av lister. Alle jeg snakket med hadde kommet for å ha det gøy, så her kan man trygt si at "fly casual"-mottoet ble godt representert.

Fra første kamp, min eneste seier denne dagen.
For min del gikk turneringen ikke så veldig bra: en god seier, ett knapt tap og to knusende tap. Spillmessig gikk det altså dårlig, men jeg kom hjem med godt mot - X-Wing-hobbyen lever i beste velgående! Wave 5 har dessuten gitt oss en god del nye muligheter til lister, det overrasker meg at to nye skip har klart å gjøre såpass mye med spillet.

Jeg hadde følgende liste: Han Solo (Veteran Insticts, Millenium Falcon tittel, C-3P0, R2-D2) støttet opp av tre stykk Prototype Pilots med Chardaan Refit. Dette var altså en litt tung Han Solo med god Staying Power. Tanken var at han skulle overleve alle 75 minuttene mens jeg tok ut minimum 50
poeng. Alt gikk ikke helt etter planen.
Fra kamp nummer 2 - deployment i hjørnet.

I min første kamp møtte jeg Arne Kristian som også er fra Kongsberg. Han hadde Echo, Rexler Brath og Dark Curse. Vi har spilt mot hverandre mange ganger, det er alltid spennende kamper og vi har mye moro. Denne kampen endte opp som min eneste seier denne kalde lørdagen.

Andre kamp var mot Jonas, han hadde en Decimaotor og Whisper. Etter en uheldig manøver med Whisper tidlig i kampen, stod denne Phantomen på en asteroide og han ble tatt ut. På dette tidspunktet hadde jeg alle skip igjen og hadde fått håp om en seier. Dessverre ble jeg overmodig og hadde A-Wingene min for nære hans Decimator, de ble dermed tatt ut en etter en. Med litt mer vettug spilling hadde jeg kunnet dratt i land en seier i denne kampen, men tapte med tre kjipe poeng. Men - nok en kamp med mye moro!
Fra kamp nummer 3 - Jim fokuserer alt på Falcon, uten at jeg
klarer å ta ut noe av hans styrke.

Etter dette møtte jeg Jim sin liste som bestod av to Bandits, Ten Numb og Etahn A´baht. Jim gjorde det klart i første runde at han gikk etter Han Solo og fokuserte all kraften på å ta ut Falcon. Jeg hjalp til med dårlig manøvrering og stod igjen med mine tre A-Winger etter tre-fire runder, uten å ha tatt ut noe av Jims styrke. En etter en tok Jim ut A-Wingene mine, jeg klarte å få med meg en Bandit Z-95 og stod igjen med kun én enste A-Wing da tiden gikk ut. Et meget velfortjent tap for meg.

Deployment i fjerde kamp - alt klart for jousting!
I fjerde og siste kamp møtte jeg Andreas Farsjø som hadde en mer offensiv Han Solo støttet opp av tre Bandit Squadron Z-95-ere. Vi satt opp tvers over for hverandre og kjørte mer eller mindre head on. Jeg trodde dette kunne fungere, men etter noen trekk frem og tilbake, stod vi igjen med hver vår uskadde Falcon. Alle A-Wingene var blåst til himmels, mens Andreas hadde igjen to Z-95-ere med 1 Hull Point hver. I de påfølgende rundene ble det noe skuddveksling mellom Han Solo og Han Solo, før jeg kom på skuddhold av Bandit-gutta og fikk tatt dem ut. Så fløy vi rundt noen trekk og skjøt på hverandre. Så lenge vi var på Range 2-3, kunne jeg ta Evade, bruke C-3P0 til å sikre en Evade på terningene og bruke R2-D2 til å regenere ett skjold. På den måten ville jeg unngå skade. Dersom jeg klarte å få ned 1-2 Hull fra Andreas sin Falcon hver runde, ville jeg altså vinne på sikt. Dette gikk egentlig ganske greit, helt til jeg fløy for nære kanten. Andreas stilte seg da kløktig til og presset meg av brettet. Her tapte jeg på dårlig manøvrering, noe som også var velfortjent.

Erfaringer fra turneringen:
1) Øv med lista i forkant! Nok en gang kom jeg med uprøvd liste, jeg burde i det minste ha flydd litt rundt på stuebordet hjemme uka før.
2) A-Winger egner seg dårlig til jousting. Tre stykker gir også for få skudd, i hvert fall hvis en møter tre-fire skip. Bruk dem heller til å fly i veien og rundt fienden.
3) Trekk skadede A-Winger ut fra den verste skytingen i stedet for å satse på at de skal få til noe ekstraordinært
4) Unngå å fly av brettet, det er bare flaut.

lørdag 24. januar 2015

Noen ord fra Are Riksaasen, vinner av Outland Open 2015

Are posererr med velfortjent medalje
etter fire seire i fire kamper!
En kald lørdag i januar møttes 20 stykk engasjerte X-Wing-spillere i kjelleren på Outland. Jonas Lepsøy hadde tatt ansvar og arrangerte en knallgod turnering for oss. Det ble fire kamper av 75 minutter hver, til slutt ble det klart at det var Are Riksaasen som gikk fra det som seierherre. Denne artikkelen er skrevet av han selv og viser listen han spilte samt et lite resymé fra hver kamp. Enjoy!

Min Liste:
Dash Rendar (52)
YT-2400 Freighter (36), Veteran Instincts (1), Heavy Laser Cannon (7), Navigator (3), Outrider (5)

Corran Horn (48)
E-Wing (35), R2-D2 (4), Fire-Control System (2), Push the Limit (3), Engine Upgrade (4)

Erfaring: Navigator er dårlig på stort skip. Problemet mitt med Dash Rendar var å få både Target Lock og Focus på en gang, det løses med Kyle Katarn og noe som skaffer deg stress - Push The Limit ville vært helt genialt, men det jeg tenkte på da jeg designet skipet var at jeg skulle ha høyere Pilot Skill enn Echo (6) i en Tie Phanotm. Jeg kunne byttet om Elite Talents, det ville fungert.
http://xwing-miniatures.wikia.com/wiki/Kyle_Katarn_%28Crew%29

mandag 19. januar 2015

Imperial Assault AAR mission 01 - Aftermath

NB: kan inneholde enkelte spoilers! Ettersom man som rebellspiller i Imperial Assault ikke skal være fullstendig klar over hva som skjer, så har jeg utelatt en del opplysninger her fra oppdraget. Allikevel blir det for eksempel røpet at Imperiet for forsterkninger, men jeg røper ikke alt. Les videre på eget ansvar.

Vi startet en kampanje hjemme hos meg fredag 16.01.15 med fem spillere. Jeg tok rollen som Imperiespiller. Rebellene valgte karakterene Mak, Jyn, Gideon og Diala. Dette var en veldig god miks av ulike ferdigheter som spillergruppen utnyttet godt. Oppdraget starter rett utenfor en imperiebygning, spillerne skal ødelegge alle terminalene her i løpet av seks runder. Imperiet satt ut tre Storm Troopers, en Probe Droid og en offiser.


I første trekk skyter Jyn og skader to Storm Troopers, de skyter så tilbake og får gitt henne litt skade. Diala går raskt inn i nærkamp og utnytter sin egenskap "Reach" til å hakke ned de stakkars imperiesoldatene. Probe Droiden blir også satt ut, uten at den har fått gjort noe som helst. En av Storm Trooperne ble tatt av Mak sitt avstandsskudd. Det er her klart at det kun er snakk om tid før rebellene har klart å ødelegge den første terminalen, mitt mål som Imperiespiller blir derfor å hale ut tiden mest mulig. I trekk 2 Redeployer jeg en Storm Trooper nettopp for å få til dette. Rebellene tar ut terminalen og finner en håndgranat i kassen. Så langt hadde de brukt to trekk på en terminal, så de begynte å føle tidspresset og jeg aner en mulighet for seier.

Videre klarer rebellene altså å komme seg inn i bygningen. Jyn blir brukt til å åpne døren og var en decoy for min E Web Repeating Blaster som ventet der, mens Diala tar lange skritt inn og kaster en granat inn i det innerste rommet. Uten å røpe for mye, så kan vi vel si at klønete plassering fra min side og litt hell med terningen for Diala gjorde at det meste av videre motstand ble tatt ut, samt mye av en terminal. Granaten var den de fant de i kassen, den er et engangsvåpen man kaster på en person som man automatisk treffer. Da gjør den 1 rød terning i skade på alle figurer og objekter som er inntil - kraftige saker!

Etter dette er det kun snakk om å ta ut to figurer og ødelegge tre termnaler på to runder. Diala er utrolig hard og får til mye med "Reach" i det innerste rommet. De tre andre figurene klarer helt fint å ta ut det tunge våpenet og terminalen ytterst.

Det var et spennende oppdrag som var jevnere enn det kan se ut her. Noen feilvalg og tabber fra min side gjorde det lettere for rebellene, men først og fremst var det deres evne til samarbeid, å utnytte hverandres evner og "Action Ecnomy" som gjorde at de klarte det. Og - en håndgranat som var som som tatt ut av Monty Python-film.

lørdag 17. januar 2015

Imperial Assault: nok en slager fra FFG som vil tømme lommeboka!

I forbindelse med min 39-årsdag skaffet jeg meg det nye hotte Star Wars-spillet Imperial Assault fra FFG. Jeg er mektig imponert over hva dette firmaet klarer å produsere av gode spill - her er det tipp-topp og tommel opp for komponenter (figurer, tokens, kort og brett), regler, spillbarhet og balanse. For de av dere som har spilt Descent, så er dette veldig likt, men det er altså satt i en Star Wars-bakgrunn. Fortellingen i grunnboksen er satt til rett etter Episode IV, det blir spennende å se hvor eventuelle ekspansjoner er plassert i sagaen.
Spillet kan spilles i to moduser:
a) Skirmish: her bygger man seg en styrke og trekker et kart og et oppdrag. Man skyter løs på hverandre og prøver å ta kontroll over viktige punkter av brettet
b) kampanje: her spiller 2-4 spillere hver sin helt, en spiller er sjef over alle imperiestyrkene

Skirmish har jeg ikke testet ennå, men det ser veldig moro ut. Denne måten å spille på er foreløpig ikke laget for Descent.

Introduksjonsscenariet: deployment

I kampanjemodus får spillerne informasjon etterhvert som fortellingen strider frem. Det er et intrikat system for hvordan man velger oppdrag, og man får belønning etter endt oppdrag, avhengig av om man klarer det eller ikke. Man spiller alternative karakterer som ikke er fra filmene, men man kan få Allierte underveis som vi kjenner godt, for eksempel Luke Skywalker og Han Solo. Imperiet kan få forsterkninger av hensynsløse IG-88 eller Darth Vader. Ettersom Boba Fett ikke er med her, lukter det fort en ekspansjon med mer snacks!

Stormtropper har blitt skutt fra venstre flanke!
Du får med alle brikker og kort du strengt tatt trenger for å spille i grunnboksen, men ikke alle er som plastminiatyrer. Enkelte figurer fra spesielle oppdrag er med som pappbrikker og blir snart tilgjengelige som tilleggspakker. Liker man spillet godt og er opptatt av det estetiske, kan man kjøpe disse - men du er ikke avhengig av dem for å få spilt kampanjen.

Før man tar fatt på kampanjen, bør alle lese introduksjonsreglene som er på 8 sider, du finner dem gratis her: learn to play. For å få en følelse av spillet er det lurt å spille gjennom introduksjonsscenariet som ikke er en del av kampanjen. Vi fant dette svært nyttig, vi ble kjent med reglene i praksis og kunne lettere avgjøre hvilke figurer vi syntes passet oss og hva de var gode til.

Reglene er enkle: hver figur kan gjøre to actions. Helter kan velge å gjøre to like actions, det kan ikke imperiebrikkene. Man aktiverer annenhver gang, det vil si først går en helt, så går en enkeltfigur eller gruppe med imperiefigurer. Man bytter på til alle har vært gjennom. Det er en god del spesialregler, men alle disse er oversiktlig forklart i et eget hefte, det finner du her: rules reference guide.
Aggressive forhandlinger med en Jedi

Det mest utfordrende var å få oversikt over alle steg man måtte gjøre i kampanjemodus. Det er mange kort man skal velge blant og en god del ting som skal gjøres før, under og etter et oppdrag, men dette får man nok taket på etterhvert.

Vår erfaring er at det er veldig viktig under et oppdrag at heltene kommuniserer og blir enige om hva de burde gjøre. De har ulike evner og muligheten til å gjøre hverandre bedre, noe som er essensielt for å lykkes. Man jobber ofte med en tidsfrist, så det er viktig at man holder seg til det oppdraget ber en om å gjøre og ikke lar seg distrahere.

Jeg synes så langt at dette er et fantastisk bra spill, jeg gleder meg allerede til neste spilling!




Noen endringer i bloggen

Med anskaffelsen av Imperial Assault, har jeg fått med nok et emne å skrive om. Dette er et fantastisk artig Star Wars-spill som tar for seg kamper på bakken med enkeltfigurer, man spiller det enten som Skrimish (ligner Dog Fight fra X-Wing), eller man spiller det som en kampanje der det er en historie som driver spillet videre.

Det vil altså være innlegg her fra begge spillene i tiden fremover.

lørdag 10. januar 2015

Fat Han del 2: noen enkle tips til bruk

Millenium Falcon med en noe uvanlig eskorte.
 Fungerte absolutt ikke i det hele tatt.
Her følger del 2 i min artikkelserie om Fat Han. Hva vi mener med Fat Han, kan sikkert variere, men utfra tilbakemeldinger jeg har fått på min forrige artikkel om emnet og fra hva vi kan se på ulike nettsteder, vil jeg definere det som en YT 1300 fløyet av Han Solo med tittelen Millenium Falcon og C-3P0. Dette koster i utgangspunktet 50 poeng, så for at den skal bli "fet" er det vanlig med flere oppgraderinger slik at den drar mellom 55 og 60 poeng. Man kan snakke om "Fat Falcon" i stedet og utvide definisjonen til å inkludere YT 1300 fløyet av Chewbacca eller Lando også, men her vil jeg konsentrere meg om varianten med Han Solo bak spakene.

Hovedtanken er at man skal få et skip som skal kunne overleve lenge og som har kostet mange poeng. Dersom tiden for kampen går ut og man har fortsatt Fat Han på bordet, så er man i det minste sikret at fienden ikke har tatt mer enn 40-45 poeng fra deg. Har du klart å skyte ned minimum 50 poeng, vil du altså være garantert en minor victory.

Så - hvordan skal man få til dette? Hele poenget her er å få fienden til å skyte på resten av styrken din mens du plukker fra hverandre hans styrke bit for bit. Når det kun er Falcon igjen av din styrke, må du ha tatt ut nok av hans styrke til at Falcon overlever til tiden er ute og du må ved spillets slutt ha tatt ut minimum 50 poeng. Den beste måten å sørge for at Han Solo overlever er å unngå at for mange skyter på den. Du har 9 i PS (før eventuelt du oppgraderer til Veteran Instincts), flytt derfor slik at færrest mulig skip blir fristet til å skyte på deg. Med C-3P0 og en Evade-token fra MF-tittelen, er du garantert å unngå 2 treff, så 1-2 skudd kan gå greit.

Utnytt at du har tårn. Du kan fly i utkanten av kampen og skyte på akkurat det du vil. Hold deg på Range 3 fra flest mulig fiender, gjerne med en asteroide i mellom dere. Men husk at du greit bør tåle ett skudd hver runde, så hvis du har sjansen til å fly inn på Range av kun ett skip og knuse dette, bør dette vurderes.

Tenk nøye gjennom asteroideplassering. Jeg foretrekker å få rundt 1,5 Range Bands mellom hver. Da er du sikret å kunne greit nok manøvrere mellom dem om det trengs, samtidig som du kan bryte opp større svermer som prøver seg på å komme samlet mot deg.

Gode oppgraderinger:
Med gullhuet og MF-tittelen er du godt dekket defensivt. Derfor bør andre oppgraderinger primært være av offensiv art. Predator er en favoritt blant mange som lar deg velge å kun rerolle én terning i stedet for alle (slik Han Solo lar deg gjøre). Mot fiender med PS 1 eller 2 kan du også velge å rerolle 2 terninger. Ganske stas! Gunner eller Luke Skywalker er også muligheter, selv om disse er dyre. Å kunne fyre av et helt nytt skudd hvis du bommer er utrolig moro. Engine Upgrade for å kunne få boost er også nyttig.

Dersom du fortsatt ikke er overbevist om at C-3P0 og Evade Action-mulighet, så kan du gjøre som Paul Heaver å ta med R2-D2 som crew. Han lar deg regenere et skjold når du er helt tom. Det er 3/8 sjanse for at du må flippe et skadekort, men det er det verdt. Og - dersom du ikke har skade, så er det jo ikke noe kort å flippe rundt!

Håper dette er noen tips du finner nyttige. Så -tørk støvet av den gamle rustbalja og fly i vei!

onsdag 7. januar 2015

Fat Han del 1: fra den ene semifinalen i FFG World's 2014

I den ene semifinalen i Fantasy Flight Games sitt verdensmesterskap endte det med at det var to lister med Fat Han som møttes. Dette er et sterkt utsagn om hvor slagkraftig denne typen lister var på det tidspunktet der finalen fant sted, altså i høst. Selv om Wave 5 var tilgjengelig fra GenCon i september, var disse skipene ikke tillatt under World's. Egentlig greit, spør du meg, ettersom de ikke var så lette å få tak for den gemene hop før i desember.

Selve kampen finner du her, kommentert av gutta fra Team Covenant:

http://youtu.be/zS80GETUmaE

Begge kjører altså en liste sentrert rundt Han Solo med Predator, Engine Upgrade, Millenium Falcon Title, C-3P0 og R2-D2 hos den ene spilleren, mens utfordreren har Gunner. Jeg skal ikke røpe resultatet, du kan heller se videoen selv.

Dette har fått meg til å tenke på følgende:
1) hva har gjort Fat Han så bra frem til nå?
2) hvilken fremtid har denne typen lister? Blir Han erstattet av YT 2400?
3) hva fungerer best mot Fat Han?

I dette innlegget ønsker jeg å fokusere på det første spørsmålet, altså hva er det som har gjort denne listen så bra.

Dersom vi tenker ulike lister som "stein- saks - papir" (eller "asteroide-hydrospanner-datapad" som det burde hete i et SW-univers), kan vi tenke at Phantom slår sverm, Falcon slår Phantom, sverm slår Falcon. Men - burde ikke da svermlister ende opp på finalebordet? Uten å ha analysert kampene fra denne turneringen, vil jeg anta at det var færre svermlister enn de andre. Dermed kan de ha blitt slått ut tidligere. Bare under NM så vi at nær halvparten av listene stilte med en utgave av Millenium Falcon, det var kun én svermliste. Denne var bare med i første kamp, men vant denne 100-0 mot den Falcon-listen som endte opp som Norgesmester.

Tilbake til stein-saks-papir-tenkingen: blant disse tre typene lister anser jeg Millenium Falcon-sentrerte lister for å være de mest tilpasningsdyktige. En av disse listene gikk til finalen og møtte der en Phantom-liste, men det skal vi se bort fra nå. Whisper og Echo får utover Fat Han-lister juling av skip som har 10 eller høyere i Pilot Skill. Fat Han kan klare seg ganske greit mot det meste, så lenge antall skudd hver runde begrenses. I regnestykket må vi også ta med at klok asteroideplassering kan være med på å bryte opp og til dels nøytralisere en sverm.

Og - kanskje de to finalistene var blant verdens beste spillere og kunne kommet så langt i denne turneringen med en annen liste også?

fredag 2. januar 2015

Et lite tips om asteroider og flankere

Deployment (1), manøver (2) og
boost (3)
Det er lurt å øve seg på egenhånd for å finne ut litt om avstander i X-Wing. Her er et lite tips for flanking med boost-utstyrte skip, som for eksempel A-Wing. Jo raskere man kan få disse inn i fiendens flanke, jo raskere er de truende.

Dersom en asteroide er plassert omtrent midt mellom deg og motstanderen, kan du nå nesten frem med 5 rett frem etterfulgt av en Boost (avbildet i første bilde). Du vil i første trekk være skjult bak asteroiden for fiender fra skrå. Tenk gjennom hvor du ønsker at dine egne skip og motstanderens skal flytte seg de første trekkene når du plasserer de øvrige asteroidene.

Trekk 2: krapp 3-er sving rundt asteroiden
I trekk 2 velger du 3-er krapp sving og vips - så er du rundt. Om nødvendig kan også dette flyttet følges av en Boost for å komme tett inn på målet fra siden. Dette kan overraske fienden veldig. Prøv dette hjemme og tren, så kanskje du har et overraskende trekk i din neste kamp!

Jeg har lært meg å ha respekt for skip med Boost-evnen, den gjør at skip kan komme seg ganske langt på ett trekk.

To A-Winger flyr parallelt i trekk 1. I trekk 2 kommer de bak
hverandre 
I det siste bildet kan du se hvordan det ser ut dersom du deployer to skip ved siden av hverandre og som foretar samme manøver: det ytterste skipet vil i trekk 2 ende opp bak det første skipet. Pass på at du deployer dem med nok mellomrom, for eksempel en bredde av manøver-template. Dersom du er usikker på om du kommer nær nok fienden i trekk 2, er det lurt å flytte det innerste skipet først. Da kan du se om dette må booste eller ikke. Flytter du det ytterste skipet først, så vil det ved en Boost stå i veien for partneren sin. Dette vil være uproblematisk dersom begge skip har samme PS. Hvis de ikke har det, må du passe på at den som har lavest PS flyr innerst.