Epic Space Battle

Epic Space Battle

lørdag 14. mars 2015

Avskum og skurker: Most Wanted har endelig kommet!

Endelig er ventetiden over, Most Wanted-boksen har også kommet til Norge! Nå er alle skipene til
Endelig
Scum and Villainy tilgjengelige og vi kan forvente oss en endring i metaen. Det ligger allerede Battle Reports på Youtube og det er skrevet masse artikler, men vi vet vel ikke helt hva vi har foran oss ennå. Uansett hvor mye vi leser og ser av videoer, så må vi erfare selv hvordan listene fungerer.

Denne helgen fikk jeg Most Wanted-boksen og en Star Viper i hus, denne artikkelen vil for det meste ta for seg hva man kan få ut av disse to ekspansjonene. Jeg vil også si litt om skuffelser og positive overraskelser og til slutt komme med noen ord generelt om innføringen av en ny faksjon.




Most Wanted:
Det følger med seks dials.
Som de fleste vet er dette en boks med tre skip - men du får med så mye mer! I tillegg til kort, dials og nødvendig papp for de tre skipene som følger med, får man nok til å kunne spille med enda en Z-95, en Y-Wing ekstra, to HWKs og to Firesprays. Dette er både positivt og negativt, synes jeg.

Positivt:
Det er veldig fint at man med denne boksen kan komme fort i gang med en ny faksjon, det er mange morsomme piloter med mange artige muligheter. Det at man faktisk får nok til å stille med seks skip i tillegg til de an får i boksen, er flott! Jeg har allerede to Firesprays, en HWK, en Y-Wing og flere Z-95-ere som jeg kan bruke i nye oppstillinger. For folk som har spilt en stund og dermed har fått seg mange skip fra de to andre faksjonene, synes jeg dette er bra. For spillere som nettopp har startet, ville jeg heller valgt to stykk IG-88 og en Star Viper, men det koker ned til smak og behag.

Litt skuffet over disse.
Negativt:
Negativt, tenker du? Er det noen skuffelser i boksen? Ja, det vil jeg si. Med unntak av en tittel til Y-Wingene dine er det lite å hente her for spillere av de tidligere faksjonene. Det er fint at man ikke  kjøpe denne boksen for å henge med, men jeg skulle gjerne ha fått noe snækks til opprørerflåten min. En annen ting er løsningen med pappbiter til støttene: det følger med nok til å stille 3 Z-95-ere, men det er så lenge du kjører visse kombinasjoner. Du kan blant annet ikke ha tre like unavnede piloter utfra innholdet i én boks. Det samme gjelder Firespray og HWK: du kan kjøre to av hver, men kun én unavnet. Dette betyr at man kanskje må ha to bokser for å få til de kombinasjonene man vil, da begynner vi fort å snakke om en del penger.
Mye vil ha mer: her kunne vi fått litt mer
godsaker

Et siste skuffende punkt er Illicit Upgrades. Det følger kun med ett eneste kort av denne typen i boksen, her kunne FFG kostet på seg litt mer til oss, synes jeg.

Star Viper:
Prince Xisors eget skip har ankommet galaksen. I utgangspunktet syntes jeg modellen så litt snodig ut, jeg likte den heller aldri helt i tegneserien der den dukket opp. Dette snudde helt da jeg fikk pakket den ut av plasten sin - denne sommerfuglen ser ut til å kunne sparke i alle retninger! Jeg har vært noe skeptisk til den høye poengkostnaden, men etter å ha sett noen videoer der spillere har brukt denne, så må jeg si at jeg tror jeg har undervurdert den. Den har en drøss med actions, mange muligheter for ulike oppgraderinger og en artig dial. Det kommer til å ta lang tid før vi har vendt oss til at det nå er skip som har muligheten for Segnor´s Loop, for ikke å snakke om alle de rare nye listene som blir mulig. Jeg gleder meg allerede til å teste ut Guri med Autothrusters, FCS, PTL og Inertial Dampeners!

I denne boksen får vi med to stykk Autothrusters, dette kortet kommer vi nok til å se på mange skip i tiden fremover. Plusspoeng til FFG for at de gir med to stykker! Litt skuffende at det også i denne ekspansjonen kun er med én Illicit Upgrade. Selv om modellen er noe større enn de andre skipene med liten støtte, synes jeg det er litt drøyt at den er femti kroner dyrere.

Alt i alt
Jeg må si at jeg var skeptisk da jeg leste at det skulle komme en tredje faksjon. Hadde FFG gått tom for idéer? Var dette et desperat forsøk på å vri mer penger ut av et spill som burde ha pakket sammen? Etter å ha sett IG-88-liste i spill, lest hva folk skriver rundt på nettet og selv pakket opp noen godsaker, så må jeg si at jeg tok feil. FFG har vist at de fortsatt holder trøkket oppe og lager morsomme ekspansjoner. Det er ikke noe man  ha i disse boksene om man allerede har de skipene man ønsker å bruke, men vi ender jo opp med å kjøpe dem allikevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar