Epic Space Battle

Epic Space Battle

søndag 1. mars 2015

Mini-Arcon februar 2015 del 2: Battle Report

Så var dagen endelig kommet for turnering igjen! Mesteren fra Outland Open i januar, Are Riksaasen, stod denne gangen for arrangementet. Totalt fjorten spillere møtte opp på Chatau Neuf til laserkrig i to dimensjoner under Mini-Arcon 2015. Vi spilte fire matcher på 75 minutter på nydelige matter som arrangøren hadde kjøpt på Outland.

Jeg stilte med en blandet liste (du kan lese mer om hvordan jeg kom frem til den her) som bestod av følgende:
* Tycho Celchu (26), A-Wing Test Pilot (0), Veteran Instincts (1), Push the Limit (3), Chardaan Refit (-2)
* Prototype Pilot (17), Chardaan Refit (-2)
* Blue Squadron Pilot (22)
* Blue Squadron Pilot (22)
* Bandit Squadron Pilot (12)
Denne listen hadde mange skip, noen billige blokkere, noen skip med mye Hit Points og ett skip med høy Pilot Skill for å kunne ha noe mot Echo, Whisper og Soontir Fel.


Konsentrert ild mot Tala-skvadronen.
Første kamp: her ble jeg trukket ut til å spille mot Joakim, en meget hyggelig spiller jeg møtte på Outland Open i januar. Jeg hadde aldri spilt mot han før, men vi hadde pratet litt under sist turnering og litt før denne turneringen. Han hadde Han Solo med mange upgrades og tre stykk Tala Squadron Z-95s. Vi deployet slik at hans Z-95-ere stod ovenfor hele styrken min på min høyre flanke, mens Han Solo var på den andre enden av brettet. Jeg bestemte meg derfor for å først ta ut eskorten og håpe på at mest mulig av styrken min var igjen til å ta ut Han Solo. Dette var en gambling som kunne gå begge veier, denne gangen gikk det i min favør. Med overveldende antall skip og sterke kanoner på B-Wingene mine ble det for mye for Z-95-erne hans. Før Han Solo kom skikkelig med i kampen hadde jeg tatt ut småskipene uten å miste altfor mye selv. Han Solo var seig og tok med seg noen i dragsuget, men til slutt hadde jeg skutt ned Tusenårsfalken også.

Her ble det mye ild på Decimatoren til Cornelius.
Andre kamp: etter en god seier i første kamp, lå jeg nå blant toppen av listen. Nå var det tiden for å spille spille mot Cornelius igjen, noe som alltid er en høydare! Vi hadde noen treningsmatcher søndagen etter Outland Open (kan leses om her) og han stilte med nogenlunde den samme listen: en Decimator, Soontir Fel og Dark Curse. Dette var en altfor spennende kamp, vi var begge veldig nervøse og usikre på utfallet. I starten hadde jeg tenkt å gå for Soontir Fel først, men han fløy bare unna meg og gjemte seg litt bort. Derfor konsentrerte jeg meg om Decimatoren og tok den ut omtrent midtveis i matchen, etter dette ble det mye frem og tilbake. Cornelius hadde plukket mange skjold og Hull Points fra flere av skipene mine, i tillegg til å skyte ned Prototype Piloten min og en B-Wing. Da klokka klang og siste trekk var ferdig hadde Dark Curse mistet to Hull Points og Soontir Fel var uskadd. Ved nøye regning kom vi frem til at det ble en knepen seier for meg. kun tre poeng som skilte oss!

Boba Fett klokka to - Stay on target!
Tredje kamp: nå hadde jeg en fullstendig og en modifisert seier, så jeg lå i hvert fall an til å gjøre det bedre enn sist turnering, da jeg endte som nummer tolv av tjue (kan leses om her). Nå ble jeg matchet opp mot Johannes som jeg hadde spilt mot under NM i oktober. Han hadde Boba Fett, Whisper og en Academy Pilot. Jeg satt opp hele min styrke på min venstre flanke, rett ovenfor hans Boba Fett og Academy Pilot. På motsatt side var Whisper, bak masse asteroider. Johannes kjørte Firesprayen sin rett mot min hovedstyrke, så da bestemte jeg meg for å gå all-in på den. Whisper lurte litt i skyggene, men måtte bruke en del trekk før han kom med i kampen. Jeg ignorerte TIE-fighteren som også lurte litt i utkanten og fikk tatt ut Boba Fett etter tre-fire trekk med intens ild. I de påfølgende trekkene var Tycho litt ute av det og rotet noe rundt, heldigvis fikk ikke Whisper gjort altfor mye skade i mellomtiden. Da Tycho igjen hadde fått manøvrert seg inn i spillfeltet, måtte Whisper hele tiden ta høyde for at Tycho kunne dukke opp og skyte på ham før Advanced Cloaking Devicen slo inn. Dette begrenset manøvreringen til Johannes en god del. En del av trekkene klarte jeg også å sette skipene mine slik til at han ikke fikk decloaket i det hele tatt. Alle trekk der Whisper ikke fikk skutt var runder med fire-fem færre røde terninger som rullet mot meg. Da tiden ble kalt, var det klart at Johannes ikke hadde tatt ut nok skip av meg og jeg kunne notere meg en seier til - nå hadde jeg fått trua på at jeg kunne oppnå et virkelig godt resultat!


Jens lokker meg inn i fella!
Fjerde kamp: så skulle det avgjøres, det var klart for å spille mot Jens fra
Gøteborg. Han hadde med seg fire Academy Pilots og en Patrol Leader Decimator med Gunner og Darth Vader. Jens stod også med tre seire så langt og jeg var veldig usikker på hvordan denne listen ville bli å spille mot. De første trekkene brukte Jens på å lage en lang mur av TIE-Fightere foran Decimatoren sin og jeg lot meg lure til å skyte på disse. Dette viste seg å være skjebnesvangert. Jeg fikk etter mye skyting tatt ut to av dem, men mistet dessverre to skip selv. Nå begynte Decimatoren å plukke meg ned og jeg fikk ikke gjort noe særlig tilbake. Kombinasjonen av Gunner og Darth Vader var helt genial -hvert trekk kunne han gjøre garantert to treff mot ett av skipene mine som ikke det kunne gjøres noe med. Det endte med en velfortjent seier til Jens, noe som ga han seier totalt i turneringen også.

Arrangør overrekker premie til vinneren. Gratulerer, Jens!
Jeg fikk med dette fjerdeplass av fjorten deltakere, noe jeg vil si meg fornøyd med. Listen min var
absolutt en trussel mot alle jeg spilte mot, jeg var totalt sett fornøyd med manøvreringen min og at jeg klarte å fokusere ilden i de fleste kampene. B-Wingene er utrolig kule, jeg tror jeg må teste disse litt mer ut. Åtte Hit Points, tre Attack, muligheter for ener-manøvre og Barrel Roll gjør disse veldig fine å spille med. Videre tar jeg med meg at man ikke skal undervurdere Decimatorer. Disse kan lettest bli tatt ut i begynnelsen av spillet mens man fortsatt har mange skip.

Alt i alt er jeg fornøyd med resultatet og veldig fornøyd med å se at spillmiljøet for X-Wing lever så godt! Fjorten veldig hyggelig spillere, heriblant to som aldri hadde spilt spillet før og god organisering skapte en flott lørdag. Takk til dere alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar