Epic Space Battle

Epic Space Battle

fredag 24. april 2015

-Sir, I have a visual of a... a flying Swiss Army Knife?

Forrige uke hadde jeg min først kamp mot Scum & Villainy: Arne Kristian kom på besøk med to stykk IG-88 Agressorer! Det er alltid spennende å skulle spille mot noe helt nytt og se hvordan ens egen turneringsliste klarer seg mot nye fiender.

Runde 2: klart for skyting!

Arne Kristian stilte med IG-88 B og D, dette er nok ansett som den beste kombinasjonen. Du får mulighet til å bruke både krapp og slak 3-er-template ved Segnor´s Loop og du kan skyte på nytt med Secondary Weapon (kanon) om du bommer. Selvfølgelig hadde han tittelen IG-2000 slik at de delte evnen, i tillegg hadde han Mangler Canon, Hot Shot Blaster, Proximity Mines og litt annen snacks. Jeg stilte med min justerte turneringsliste (kan leses om her) med Jake Farrell (A-Wing Test Pilot Title, Push the Limit, Veteran Instincts, Chardaan Refit, Autothrusters), 2 x Blue Squadron B-Wing med Fire Control System og 2 x Bandit Squadron Z-95.

Første landing på Asteroide, en Z-95 som kløner det til!
Vi deployet i hvert vårt hjørne og hadde asteroidebeltet mellom oss. Vi flyttet oss mot midten i løpet av de to første trekkene og det viste seg raskt at det var her mellom romsteienene slaget kom til å stå. Jeg gjorde en del stygge feil og klarte å plassere en Z-95 på en asteroide. Begge veier klarte jeg å oppnå skade, i tillegg fikk jeg to skade fra en kløktig plassert mine - vips! Der var kveldens første
skip satt ut av spill.

Inne i asteroidebeltet var det vanskelig for Agressorene å finne plass uten å lande på en stein, så Arne Kristian mistet noen skudd på dette. Allikevel klarte han ved flere anledninger å utmanøvrere meg å begrense hvor mange skip jeg fikk skutt med. Jeg klarte dessuten å lande Jake Farrell på en asteroide, dermed ble han skutt i fillebiter. Jeg mistet ytterligere ett skip før jeg fikk tatt ned en av Agressorene, så i sluttspillet var fordelen tungt i hans favør. Men - den store støtten og et relativt tett asteroidebelte gjorde manøvreringen hans vanskelig og jeg kom etterhvert i god posisjon med min siste B-Wing (den siste Z-95-en hadde røket). Jeg fikk til slutt inn de siste nødvendige treffene og en knepen seier var min.

Erfaringer:
Agressoren er et utrolig morsomt skip, trikset er å utnytte dens svakheter. Skip med store støtter sliter ofte når ting blir tett, utnytt derfor dette når du plasserer asteroider og når du flytter skipene dine. Lag et relativt stort belte der asteroidene er omtrent 1,5 Range Bands fra hverandre, da kan du blokkere forflyttingen til motstanderen din ganske lett! Ikke vær redd for å flytte dine små skip inn i asteroidene, du klarer deg mye bedre her enn Agressoren. Har du noen billige blokkere, som Z-95 eller TIE Fighters, kan du også ødelegge mye med disse.

Agressoren har kun Arc forover og en PS på 6 (maks 8 med Veteran Instincts). Et skip med PS 9 og muligheter for Boost/Barrel Roll vil fint kunne klare å få inn skudd på den store støtten uten å bli skutt tilbake.

Ta frem en stor støtte og Movement Templates - lær deg Agressorens bevegelser, se særlig på hvilke muligheter man har med Segnor´s Loop - både med krapp og slak 3-er-sving! Jeg missberegnet hvor et av skipene til Arne Kristian endte opp med denne manøveren. I tillegg hadde jeg ikke sett på Movement Dialen og ble utmanøvrert av en krapp 1-er-sving.

Alt i alt vil jeg si at dette skipet er veldig utfordrende og underholdende å spille mot - jeg antar at det er morsomt å spille med også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar