Epic Space Battle

Epic Space Battle

fredag 8. mai 2015

Hvor bra er Autothrusters?

Autothrusters - et utrolig kult kort som følger med Star Viperen, mange av oss har vel nå fått føle hvor heftig dette kortet kan være. Til kun to poeng får du altså gjøre om en blank grønn terning til et Evaderesultat under noen forutsetninger (du er på Range 3 eller blir skutt på utenfor fiendens Firing Arc). For å bruke det må du allerede ha Boost som tillatt Action. Så -hvor bra er det egentlig? Hva vil det gjøre med spillet?


Autothrusters: du får med to av disse i
Star Viper-pakken

Fordeler med kortet:
1) Autothrusters har lav poengkostnad - det koster kun to poeng!
2) Det er en Upgrade, hvilket vil si at du fortsatt har mulighet til EPT, tittel og en eventuell System Upgrade
3) Det er passivt, det vil si at du ikke må bruke egen Action for å dra nytte av det. Kortet fungerer på hvert eneste skudd du mottar fra Range 3/utenfor et tårnskips Firing Arc!

Tenk deg Millenium Falcon som skyter med tre røde terninger mot en Interceptor. Med 3 terninger Evade og minst en Focus-action, så er det store sjanser for at Interceptoren står igjen med tre Evade etter at laserstøvet har lagt seg og alle terninger er justert. Kun ved to eller tre blanke Evade-resultater av de tre vil noen treff gå i gjennom. Dessuten - på Range 3 har man fire terninger! Jeg skal ikke gjøre noen matematiske beregninger her, men henviser til denne filmen der vi ser en Star Viper som får god bruk av sine Autothrustere.

Hva er ulempene?
Vi får komme oss ned på landjorda igjen og se på hva som begrenser kortet:
1) Du må ha mulighet for Boost for å kunne ha denne oppgraderingen.
2) Det gjelder kun på Range 3 eller hvis du blir skutt på utenfor fiendens Firing Arc. Det innebærer en del manøvrering for å dra nytte av denne oppgraderingen.

Alt i alt vil jeg si at disse begrensningene er bra for spillets del. Et kort som dette hadde vært veldig kraftig om det kunne blitt brukt av alle skip, så det er godt de har begrenset det. Dette er ikke en "auto-fix", du må fortsatt kunne manøvrere skipene dine for å dra nytte av det og det finnes veier rundt det. Tanken med kortet er nok å få Interceptorene i større grad ut av hangarene igjen, så vi få se hvordan dette påvirker listebyggingen fremover.

Når er det verdt å bruke det?
Jeg ville forbeholdt dette kortet til skip med høy PS med muligheter for flere Actions, gjerne Barrel Roll i tillegg til Boost. Soontir Fel har vel nå obligatorisk både PTL og Autothrusters, skulle jeg tro. For å få Autothrusterne til å virke, må du manøvrere deg ut til Range 3 eller utenfor et tårnskips Firing Arc (de ca 90 gradene som er forover). Dette er lettere med flere manøvreringsactions. Men - det hjelper lite dersom fienden flytter etter deg og bruker Boost/Barrel Roll eller noe annet nasty for å ødelegge hvordan du har flyttet. Derfor bør du også ha høy Pilot Skill.

Hva gjøre dette med spillet?
Er dette en kombinasjon vi kommer til å se på
Interceptorer i tiden fremover?
Vi må nå tenke litt annerledes når vi setter sammen lister. Skal tårnskip ha noen fremtid, bør de ha høy PS og mulighet for Boost for å flytte nærmere fienden etter at han har flyttet. Skip med to Attack-terninger har enda mindre sjanse på langt hold og bør derfor i enda større grad enn komme på kloss hold. Det kan også tenkes at skip med høyt PS og mye mobilitet vil få nye muligheter nå, både som Autothruster-skip og som Autothruster-jegere. I hvert fall vil jeg tro at Interceptor-spillere vil omfavne dette kortet, sette det i plastlomme, tørke støv av sine kjære "squids" og ta dem frem igjen.

2 kommentarer:

  1. Foretrekker selv Hull Upgrade fremfor Stealth Device på mine Interceptorer. 3 poeng for 33% flere hitpoints virker rimelig.

    Spesielt bra mot Vader crew, Feedback Array, Proximity Mines og liknende. For ikke å glemme de gangene man havner i arc til tross for både boosting og tønnerulling.

    SvarSlett
  2. Det høres fornuftig ut. Stealth Device er kult, men dét er så kjipt når det ryker.

    SvarSlett