Epic Space Battle

Epic Space Battle

søndag 21. juni 2015

AAR Arcon 2015 - kjempene møtes!

Igjen ble det X-Wing-turnering på Arcon, Are stod for et meget godt gjennomført arrangement. I år ble det fjorten spillere, noe som er mer enn dobbelt så mange som i fjor! Det har stort sett vært fra tolv til tjue deltakere på turneringene som avholdes i Oslo-området, så nå kan vi trygt si at vi har et ganske stabilt miljø.




Kamp 1: Daniels fireskipsliste
Jeg har ikke fått spilt så mye den siste tiden, så jeg tenkte jeg skulle gå for den listen jeg har brukt de tre-fire siste gangene jeg har spilt her hjemme. Den består kun av to skip, noe jeg tenkte kunne være greit når det begynner å bli en stykke ut i turneringen og hodet ikke lenger er helt på plass. Jeg hadde
med meg skikkelig ultradefensive Leebo og Chewbacca (du kan lese mer om listen her) og lurte veldig på hva jeg kom til å møte. Det viste seg at det ikke bare var jeg som hadde tenkt at to skip var greit: 11 av 14 lister hadde kun to skip, de aller fleste store! Én spiller kom med tre skip, én med fire og en med fem. I snitt blir det under 2,5 skip per liste, noe jeg må si forundret meg mye. Men - jeg skal ikke klage, jeg var en av de elleve som trakk snittet ned.

Min første kamp var mot Daniel, han hadde en Academy Pilot, Whisper, Mauler Mithiel og Soontir
Fel. Rundt trekk 3 følte jeg at han hadde meg i en uheldig plassering, men med litt flaks klarte jeg å få tatt ned Mauler. Ett eller to trekke senere fikk jeg has på Soontir som plasserte seg mellom skipene mine. Med kun Whipser og en Academy Pilot igjen var kun et spørsmål om tid før jeg vant. Jeg endte med seier i denne kampen.

Kamp 2: Boba Fett og IG-88 klare for pew-pew-pew!
Kamp nummer to var det eneste mot Scum-liste denne dagen. Kristian kom med Boba Fett og IG-88 B. Leebo ble tatt ut omtrent midtveis i spillet og nå så det mørkt ut for vår alles favoroitt-Wookie. Hellet snudde seg og mot slutten tok jeg ut Kristians dyreste skip, Boba Fett. I en en-mot-en match-up klarer Chewbacca seg som regel veldig godt med både R2-D2 og C-3P0 til å forlenge livet sitt. Dette endte med en minor victory, med 50 mot 47 poeng!

Kamp 3: Tronds YT 1300-er
Nå som vi var midtveis begynte jeg å ane et håp om en ok sluttplassering. Nestemann ut var Trond som hadde Lando og Chewbacca. Her hadde vi altså tre stykk YT 1300 og en YT 2400 på bordet. Vi kjørte lenge i konvoi og skjøt litt mot hverandre før Trond snudde begge skipene sine mot meg og fyrte løs. Dette resulterte i at Leebo ble tatt ut og etter dette fikk min Chewbacca masse juling. Lando hadde fått seg en crit som gjorde at han ikke kunne bruke sin pilot ability, denne ble han aldri kvitt. Til slutt klarte jeg å få skutt han ut så det stod igjen Chewbacca mot Chewbacca. Jeg hadde veldig flaks med R2-D2 og klarte å regenerere skjold uten å måtte flippe noen kort, dermed overlevde jeg lenge og fikk gjort mye skade på Tronds Chebacca. På siste skudd klarte han å Evade en av mine treff og stod igjen med ett Hull Point, så denne kampen hadde snudd seg i min favør. Lando var verdt fem poen mer enn min Leebo, så her vant jeg en Minor Victory til!

Kamp 4 mot Kim. Leebo dummer seg ut allerede
i trekk to.
Da var det klart for finale mot Kim, nå hadde jeg sjansen til å gå fra Arcon som seierherre. Kim
hadde en utfordrende liste med Captain Oicunn (Vader, Rebel Captive) backet opp av fire Academy Pilots. Det var en tilsvarende liste jeg tapte mot på finalebordet under Mini-Arcon (som du kan lese om her), så her bestemte jeg meg tidlig for å gå etter Oicunn. Dessverre gjorde jeg en stygg manøver med Leebo i trekk 2 (som du kan se på bildet) og flyttet inn i asteroidebeltet i stedet for å fly begge skipene mine rundt. Dette gjorde at Kim kræsjet i meg to eller tre trekk på rad og ga skade med det, samtidig som jeg mistet mine actions og ikke fikk skutt på Decimatoren hans med Leebo disse trekkene. Etter en del konsentrert ild røyk Leebo ut, og etter dette var resten bare opprydning for Kims del. Han vant fortjent 100-0. Dermed endte jeg på fjerdeplass, noe jeg kan si meg helt fornøyd med etter å ha spilt ganske dårlig siste kamp.

Det er moro å se at den mest originale listen (den eneste med fem skip) vant hele turneringen.
Flesteparten av oss andre hadde jo gått for to skip, men det fungerer dårlig når det blir mye ildkraft. Jeg skjønner at jeg må børste litt støv av min gamle femskipsliste selv og kanskje trene litt med den før neste turnering. Eller kanskje jeg skal velge noe helt annet?

Gratulerer til Kim med en vedlfortjent turneringsseier og takk til Are Riksaasen for et godt arrangement!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar