Epic Space Battle

Epic Space Battle

fredag 20. november 2015

New Kid on The Block - Poe Dameron

Den nye Star Wars-filmen har premiere om kort tid, FFG slapp i forbindelse med denne et nytt core-sett for en tid tilbake. Oppe i boksen fant vi den nye T-70 X-Wingen med nye piloter, her var det særlig en kar som stakk seg ut: Poe Dameron. Her vil jeg ta en titt på et oppsett av denne  piloten og se litt på styrker og svakheter.



Poe gjør seg best som flanker.
Poes X-Wing har herlige stats og en fantastisk pilot-evne: "While attacking or defending, if you have a focus token, you may change one of your focus results to a hit or an evade result." Dette innebærer at han har god bruk for å ha seg en Focus-token, derfor har jeg pleid å kombinere han med R5-P9 (astromechen som lar deg regenerere et skjold i slutten av Combat Phase ved å bruke en Focus-token).

Oppsettet mitt har derfor blitt slik:
* Poe Cameron (31 poeng)
* R5-P9 (3 poeng)
* Veteran Instincts (1 Poeng)
* Autothrusters (2 poeng)

Dette blir totalt 37 poeng, noe som er ganske rimelig for et ess av Poes kaliber. Her har du et ganske slagkraftig skip som er vanskelig å skade på Range 3/utenfor arc, som regenerer og som flytter sent. Mange fordeler her, men allikevel har jeg klart å bli skutt ned i alle tre slag jeg har prøvd han. Dette oppsettet av Poe er nemlig ingen Arc Dodger, men det er fort gjort å bruke han slik. Jeg har stolt alt for mye på at å kunne gjøre om Fokus-restultater i forsvar skal være nok, men noen ganger ruller man blankt.

Andre ulemper er at man må holde seg på Range 3 eller utenfor fiendens Arc, noe som kan vise seg vanskelig å få til - særlig hvis man blir utålmodig. Gunner eller IG-88 Bs reroll har også vist seg å være vanskelig å overkomme.

Dette er altså et bra oppsett, men en utfordring å fly med. Skulle du møte noen som har med noe som ligner dette oppsettet, har du i hvert fall fått noen tips her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar