Epic Space Battle

Epic Space Battle

mandag 7. mars 2016

Min første turnering som TO

Lørdag 27.02.16 var det klart for den første X-Wing-turneringen i Kongsberg. Jeg hadde sagt ja til å være TO og var spent på hvordan dette ville gå.


Flott å kunne sitte inne og rulle terninger i så fint vær! Topp
å låne lokaler fra Kongsberg norsksenter
Vi endte opp med å bli totalt tretten stykker, jeg brukte en iPad med gratis-appen "X-Wing TO" til å holde styr på det hele. Jeg hadde snakket med andre på en av de mange Facebook-gruppene dedikert til X-Wing som finnes og visste at den hadde én svakhet: den parrer opp spiller
e som har spilt mot hverandre før dersom disse er nærmest hverandre på listen. Heldigvis markerer den disse kampene med gul farge og det er lett å bytte dem om individuelt. Programvaren bød ikke på noen problemer, med unntak av at den ikke ga 100 poeng dersom du skjøt i stykker alt av en fiendeliste på 98 eller 99 poeng. Greit nok, neste gang må jeg bare legge inn at alle listene er 100 poeng.

Det var god stemning, vi kjørte standard fire kamper swiss uten kutt. Vi hadde fått låne et lyst og flott
klasserom på Kongsberg norsksenter og hadde åpen kantine frem til klokka tre. Selve turneringen var ferdig litt etter klokka fem, slik at tilreisende drammensere rakk toget hjem.

Daniel (i rød t-skjorte) representerte Tønsberg og fikk
andreplass med kun to poeng MOV foran tredjemann.
Selv om jeg var TO, spilte jeg også selv denne turneringen. Ettersom programvaren var enkel i bruk (den kjører til og med klokke og kampoppsett på storskjerm av seg selv), medførte dette minimalt med ekstrajobb. Jeg stilte med følgende liste:
* Poe Cameron, R5-P9, Autothrusters, Veteran Instincts
* Red Squadron Ace, R2-D2, Autothrusters
* Blue Squadron Novice, R3-A2, Autothrusters
Mange var veldig redde for stressroboten min og gikk etter Blue Squadron Novicen min tidlig. Dette gjorde at jeg i de to første kampene hadde igjen to regenererende skip mot slutten og da hadde jeg gjerne tatt ned en del av fienden.

I kamp tre møtte jeg Are sine to broboter (IG 88 B og C med Autothrusters, Veteran Instincts, IG 2000 tittelen, Heavy Laser Cannon, Fire Control System, Inertial Dampners) og vi stilte opp tvers overfor hverandre. På grunn av dårlig flyving fra min side tapte jeg Poe Dameron i trekk 3 og sleit etter dette. Jeg klarte riktignok å ta ut ett av skipene hans og fikk det andre nesten ned på halv styrke, men det holdt ikke helt inn. Jeg gikk dermed på et tap.

Siste kamp! Jeg spiller mot Christian til venstre, Are spiller
mot Stephen til høyre.
I fjerde kampen ble jeg matchet opp mot Christian som jeg hadde vunnet over i kamp to. Han hadde Soontir Fel og en Decimator med Gunner og Darth Vader. Dårlig manøvrering fra min side og meget bra spill fra Christian sin gjorde at jeg gikk på et velfortjent tap i denne siste kampen, Christian fikk dermed tredjeplass totalt og jeg kom på femteplass.

Når det gjelder min egen liste og min egen spilling, har jeg lært noen ting:
1) listen er bra, jeg må bare fly den bedre
2) start gjerne i formasjon, men det er ingen skam å splitte opp
Stolt vinner og en fornøyd TO!
3) T-70 er et av de mest manøvreringsdyktige skipene i spillet- dette utnyttes best ved å spille tålmodig og bruke asteroidene til sin egen fordel.

Det var en god spredning i type lister og ingen skip som var overrepresentert. Det var seks imperiespillere, fem opprørere og to Scum-spillere, det er moro å se at alle faksjonene var greit
representert.

Are hadde kjøpt inn premier, i tillegg hadde vi litt stæsj fra et tournament kit Spillsjefen hadde sponset. Are var den eneste spilleren med fire seire, han endte med en MOV på 726 etter de fore kampene.

Alt i alt er jeg meget fornøyd etter min første turnering som TO og jeg gjør det gjerne igjen - velkommen til turnering på Kongsberg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar