Epic Space Battle

Epic Space Battle

mandag 22. desember 2014

Et tilbakeblikk på 2014

2014 - året da X-Wing tok av for min del. Mange av spillerne i Norge har vel hatt sin debut med dette spillet i 2014. Her er noen av høydepunktene, sett fra min synsvinkel:

Q1: Imperial Aces blir sluppet! Jeg skaffet meg to pakker, selv om jeg ikke spiller Imperiet. Denne utgivelsen gjorde at Interceptoren fikk en renessanse og noen nye artige piloter. Pakken kommer også med to modeller som har alternative farger.

Q2: Tantive IV og GR 75 Transport blir sluppet. GR 75 kommer med noen nye artige X-Wing-piloter og nye astromecher - en av pilotene og to av droidene brukte jeg under Arcon. FFG lanserer også spillformatene Epic og Cinematic for bruk med de nye store skipene.
Tantive IV i æksjen!

Juni: den først turneringen på Arcon! Are Riksaasen var arrangør og gjennomførte en meget god turnering. Vi var tilsammen 6-7 stykker som spilte, flere var innom og tok en titt. Takket være demostanden til Damon Andersen og hans venner fra Moss fikk mange prøvespilt og Outland solgte mange startpakker denne helgen. For min del gikk turneringen veldig bra - med tre seire på tre kamper endte jeg med topplassering. Jeg brukte tre X-winger med navnede piloter i denne listen:

Fra Arcon

* Wedge Antilles, PTL, R2-D2
* Wes Janson, VI, R5-P9
* Garvin Dreis, Opportunist, R2-D6
Med et gavekort fra Outland som premie, gikk jeg til anskaffelse av Tanitve IV - C-3P0 var nå i min besittelse og Millenium Falcon ble børstet støv av.

Juni: Wave 4 blir sluppet - dette hadde jeg ventet lenge på! Jeg skaffet meg raskt 3 stykk E-Wing, dette skipet har jeg brukt mye i sommer og høst. Phantomen gjør sitt inntog og alle listene mine blir innstilt mot å kunne hanskes dette spøkelsesskipet.
Rebel Aces gjør A-Wingene gode

Q3: Rebel Aces kommer - akkurat i tide for å kunne brukes under NM. Chardaan Refit gjør A-Wingene konkurransedyktige igjen, B-Wing for noen artige tilskudd av piloter - samt mulighet for E-2-oppgradering.

Oktober: NM i miniatyrspill! Nok en gang sørger Are Riksaasen for moro og organiserer X-Wing-turnering. Jeg stilte med:
* 2 Prototype Piloter, chardaan Refit
* Knave Squadron pilot, R5-P9
* Corran Horn, R2-D2, Veteran Instincts.
Fra NM - Millenium Falcon var en viktig del av mange lister!
Her var tanken å kunne hamle opp med Phantoms via Corran Horn, resten av styrken skulle oppholde andre skip og kunne overleve på høy Agility. Styrken var dessverre uprøvd og jeg spilte den helt feil. Dessuten kom det kun èn listen med Phantom - som jeg tapte stygt mot! To tap, en uavgjort og to seire ga meg fjerdeplass blant seks. Damon Andersen spilte overbevisende og ble velfortjent kronet som Norgesmester.

Q4: Wave 5 blir sluppet. Igjen blir metaen snudd på hodet med de to nye store skipene.

Oppsummert:
* mye morsom spilling! Jeg har brukt noen tusen kroner på X-Wing i år, men du verden så mange timer med spilling jeg har fått igjen! Her på Kongsberg er vi en vennegjeng som stadig møtes og tar noen små slag. Det som er så flott med X-Wing er at man ikke trenger så mange timer tilgjengelig for å få til et slag eller to.
* mange morsomme skip og kort! Med de fem ulike slippene som har vært i år (Imperial Aces, de store skipene, Wave 4, Rebel Aces og Wave 5) har spillet fått tilført nye dimensjoner. Metaen har svingt frem og tilbake, det skal bli spennende å se hva som avløser Fat Han - om noe, som den dominerende listen i tiden fremover.
* norske turneringer! En stor takk til Are som har arrangert disse. Jeg har blitt kjent med nye spillere gjennom turneringer og siden "Docking Bay 94 X-Wing-gruppe" på Facebook.

Håper på mange gode stunder i 2015 også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar