Epic Space Battle

Epic Space Battle

tirsdag 9. desember 2014

Prototype Pilot- min favoritt som blokker og eskorte

Eneste kort med negativ kostnad
I høst kom Rebel Aces og ga oss det fantastiske kortet Chardaan Refit. For de som ikke kjenner det, så er det altså en refit til missile-sloten som koster -2 poeng. Plutselig koster A-Wingen fra 15 poeng, bare 3 poeng mer enn en TIE fighter!

A-Wingen blir, så langt jeg har erfart, lite brukt. Dette kommer nok mye av at den kun har 2 i Attack. Som de fleste erfarer så er dette lite for å kunne ha sjanse til å skade fienden. Men hva er den lille raceren god til, da?

Som nevnt i overskriften - Prototype Pilot er en glitrende blokker og eskorte. Mange bruker Z-95 Bandit Squadron i stedet som koster 12 poeng. Denne har en lavere i Agility, noe som gjør at den altfor ofte blir skutt ned fort når jeg har rotet meg til å ha den med. Dette kan komme av spillestil eller at jeg ikke helt får den til å fungere.

A-Wing opp til høyre har avskjært Boba Fett
Prototype Pilot har PS 1, noe som er veldig bra for å blokkere! Klarer du å forutse hvor fienden kommer til å ende, kan du avskjære han med en frekk manøver med A-Wingen din. A-Wingen har mange manøvre, men mangler dessverre 1 rett frem. Derfor kan det være lurt å ikke kjøre alle på linje.

Dersom din kjære Prototype Pilot kommer inn i nærkamp, har han 3 i Agility og mulighet for Evade Action - dette kan være svært nyttig for å overleve, men konsentrert ild fra fienden vil allikevel ta dem ned. På den annen side: konsentrert ild fra fienden mot din 15-poengs A-Wing betyr at en annet skip du har kanskje slipper en runde med skyting.

Jeg liker godt å bruke tre Prototype Piloter som en liten styrke som flyr samlet i midten. De bruker i høy grad Evade som valgte Action og går inn for å oppnå nærkontakt med fienden. Resten av poengene bruker jeg på ett eller flere skip som holder seg på avstand og skyter.

Hva synes du om A-Wing, og hva synes du om Prototype Pilot? Kommentér gjerne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar